Boekbespreking Monster Zoo 1 - Voedertijd | Wat als mythische wezens nog wel bestaan?

Boek Monster Zoo

Door Sander van Genderen - Onlangs bespraken wij op onze website nog de eerste vier delen van De Engste Serie Ooit, waarin Nena samen met haar monstermaatjes op jacht en schrikwekkende avonturen beleven. Deze serie is wat meer geschikt voor de bovenbouw, maar dat betekent niet dat uitgeverij Moon en schrijver Tjerk Noordraven niet aan de jongere kinderen denken! Met een gloednieuwe serie (jazeker, er zijn al meerdere delen bevestigd!) hebben ook de middenbouwers wat te genieten. Tijd om nieuwe avonturen te beleven in Monster Zoo!

In Monster Zoo beleven we de avonturen van Jindra Heuvelmans, die de zoon is Jason Heuvelmans, een doodnormale dierentuinverzorger. Tenminste, is dat wel zo? Jindra en zijn vader hebben een bijzondere band. Zijn vader liet Jindra al op jonge leeftijd allerlei bijzondere klusjes doen. Hij moest bijvoorbeeld mest opruimen in de kooi van een vale gier of grote stukken vlees hakken met een bijl. Jindra moest zelfs een keer zijn hand in een bak met piranha's steken om te bewijzen dat ze niet bijten als ze geen honger hebben. Bizar toch?

De ouders van Jindra zijn al een tijdje niet meer bij elkaar. Vooral omdat zijn vader Jindra zulke gekke dingen liet doen. Daarom ziet Jindra zijn vader al een tijdje niet meer, totdat hij te horen krijgt dat zijn vader in het ziekenhuis ligt. Met een enorme tand in zijn arm ligt hij in een ziekenhuisbed en het ziet er niet best voor hem uit. Dan vertelt Jindra's vader dat er een geheime ingang in de dierentuin is en daar moet Jindra een kijkje gaan nemen.

Jindra ontdekt een grote ruimte onder de dierentuin waar de meest bizarre wezens zijn te vinden. Denk aan een Griffioen, een Kraken en een Centaur! Zijn vader zorgde al die tijd voor deze gevaarlijke, maar prachtige wezens. Er moet iets flink mis zijn gegaan nu hij in het ziekenhuis ligt en het is aan Jindra om daar achter te komen!

Met Monster Zoo slaat schrijver Tjerk Noordraven toch wel een andere weg in dan met De Engste Serie Ooit. Monster Zoo is makkelijker te volgen voor jongere kinderen, bevat veel meer plaatjes (prachtig vormgegeven door Jacqueline van Rhijn) en gebruikt hier en daar ook nog eens kindertaal als 'freaking eng' en 'non-stop'. De serie is minder eng, maar zit wel boordevol actie die Tjerk Noordraven als geen ander op papier weet te zetten. Ben je dus een wat jongere lezer en houd je van monsters? Dan is Monster Zoo wat voor jou!

En psstt...deel 2 is al bevestigd voor mei 2021!

...lezers die van mythische wezens houden

...lezers die van griezelen houden, maar het niet te eng willen hebben

...lezers die van boeken met veel plaatjes houden

Jindra Heuvelmans is een doodgewone brugklasser... tot hij op een dag benoemd wordt tot bewaker van de Monster Zoo: een gigantisch ondergronds complex vol draken en monsters. En die levensgevaarlijke wezens hebben een razende honger...